Modulair Onderwijs
Het is 25 jaar geleden dat de auteur van het MO Modulair Onderwijs en BO Blok Onderwijs een duurzaam project “rijonderwijs”startte. Enkele jaren later veranderde dit project in een 30 tal pilots in de praktijk.
De doorontwikkeling van het rijonderwijs had niet alleen meer te maken met rijbewijsleerlingen maar verplaatste zich ook naar verkeersberoepen en rijbewijshouders. Hieruit ontstond de CCA Verkeerssector.
CCA staat voor Curriculum Credits Autorijbewijzen. Met een onderwijsplan haal je credits voor je puntenrijbewijs. Dat niet alleen. Ook voor rijbewijshouders geldt het Rijbewijs Positie Matrijs, die door de auteur op basis van fundamentele wetenschap is ontwikkeld. De auteur maakt hierbij onderscheid tussen observatie onderzoek (project), systematisch onderzoek (pilots) en fundamenteel onderzoek (kennis over kennis).
Rijdend onderwijs is volgens de wetenschap van de auteur iets anders dan onderwijs bij stilstaande schoolbanken in klaslokalen.
Klaslokalen hebben geen wielen en daarom zijn de processen van rijbewijsleerlingen met rijdende schoolbanken anders. Het rijonderwijs is geen toevoeging op de rijopleiding, maar een aanvulling op het brein van de mens, tijdens rijdende processen.
Wereldwijd houdt men zich bezig met opleidingen voor het rijbewijs. Men baseert zich op een goed leerplan over een opleiding. Vaak is de leerstof en bijbehorende scripts in modules verdeeld. Nergens ter wereld zijn processen met de rijsnelheid ooit eerder ontdekt.
De gedachte om niet verder of dieper erop in te kunnen gaan en bij de rijopleiding te blijven, heeft te maken met (jarenlange) werkervaring van beroepsmensen en hun observatie onderzoek hierin. (observatie heeft een beperkte kennisgrens)
Roemer komt vanuit het onderwijs met klaslokalen. Hij liet zich beïnvloeden door observatie onderzoek van stakeholders en systematisch onderzoek van o.a Royal Haskoning. Hij hield zich niet bezig met rijdend onderwijs die fundamenteel ten grondslag ligt in het proces naar het leren autorijden.
Als je een rijopleiding onderzoekt. Dan komt er een nationaal leerplan. Een leerplan is geen onderwijsplan. Volgens de auteur van het modulair onderwijs, is er een groot verschil tussen de 5 taakprocessen van de verkeerstaak, waaruit hogere rijvaardigheden uit ontstaan en de 5 taakprocessen (competenties) van de rijtaak, die via het MO Modulair Onderwijs en BO Blok Onderwijs hoge orde vaardigheden, met zekerheid bereiken.
Het MO Modulair Onderwijs van de auteur baseert zich op registraties van verkeersinformatie in het brein van de mens. De kwaliteit van hoge orde vaardigheden hangt van de wijze van deze registraties af. Vaak worden hoge orde vaardigheden verwart met hogere rijvaardigheden. Hogere rijvaardigheden hebben niets met rijonderwijs te maken, evenals hoge orde vaardigheden niets met de rijopleiding te maken heeft. Het is een gevaarlijke stap van het ministerie en ondeskundigheid van de rijscholen branche, om te denken dat hoge orde vaardigheden aan de rijopleiding kan worden toegevoegd. Dit is vanwege de verkeersonveiligheid en het voorkomen van verkeersslachtoffers niet aan te raden! Doe het niet!
Het proces van leren is een natuurlijk proces. We leren op basis van gewaarwording en leren bewust dit te registeren in ons brein. Ook verdwijnt er een hoop registraties naar ons onderbewustzijn.
Informatie tijdens rijdend onderwijs, ontwikkelen andere registraties in ons brein. Hierbij een waarschuwing voor de rijscholen branche. Maak van het woord rijonderwijs nooit een marketingnaam voor je opleiding om je portomonee te vullen.. Denk aan het aantal komende verkeersslachtoffers die in verwarring werden gebracht. Gebruik geen woorden die je niet waar kunt maken. Het marketing woord geeft eerder jou ondeskundigheid aan, dan dat jij je gaat onderscheiden in de commerciële branche. Heb respect voor onwetende rijinstructeurs. Probeer je marketing voor je opleidingsinstituut voor rijinstructeurs op een andere manier!
Rijdend onderwijs wordt met informatie, op een onnatuurlijke wijze van snelheid, in ons brein verwerkt. Verkeersinformatie die in ons brein naar binnenkomt, gaat als een vertekende prisma, door de rijsnelheid er weer uit. Verklaringen van rijbewijs leerlingen die rijdend in hun proces bezig zijn, kloppen om die reden vaak ook niet. Ze verklappen zich op een andere wijze. Hierdoor ontstaan leerling problemen die niet in elke opzichte aan karaktereigenschappen van rijbewijsleerlingen toegekend kunnen worden.
Vaak kunnen beroepsmensen met veel vakkennis over de rijopleiding zich niet herkennen in het MO Modulair Onderwijs. Om die reden is er naast de WRM beroepsopleidingen, MO beroepsonderwijs te volgen.
Voor diegene die graag kritiek willen leveren. Je kunt geen informatie beoordelen of de auteur persoonlijk veroordelen, als je de materie over het rijdend onderwijs niet kent. Je bent in dat geval eerder onwetend over competenties die betrekking hebben over je eigen gedrag. Bovendien heeft het realiseren van macht die samen tegen de auteur wordt opgebouwd, nog nooit geleid tot vermindering van het aantal verkeersongevallen. Je kunt problemen niet oplossen met dezelfde middelen die de problemen hebben veroorzaakt.
Met macht en eigen belang creëer je geen kennis. De rijscholen branche moet dit gegeven nog leren accepteren.
Kennis van de materie is macht om de verkeersonveiligheid in de hand houden. Hieruit ontstaan belangen voor rijscholen en instructeurs uit zichzelf. De auteur kent de natuurlijke weg hierin.
Welkom bij deze doorontwikkeling – die via het MO Modulair Onderwijs – en nergens elders tot stand is gekomen.